Kopen op afstand; wij volgen de regels

 

Wij als Bigmensfashion.nl hebben 'service' in een hoog vaandel staan en willen dan ook niet overkomen als een onbetrouwbare webshop. Wij streven naar uitsluitend tevreden klanten die graag weer bij ons komen winkelen. 
Daarom volgen wij de regels die zijn opgesteld voor 'kopen op afstand' zoals aangegeven bij de Consumentenbond.

Van ‘koop op afstand’ is sprake als je een product koopt via internet, het gaat dus om situaties waarbij je geen persoonlijk contact hebt met de verkoper, zoals je dat wel hebt bij aankoop van een product in de winkel of aan de deur.

Bij koop op afstand heb je daarom een aantal extra rechten, zoals het recht van retour. Je hebt het product immers niet voor de aankoop kunnen zien.

Daarnaast gelden de normale wettelijke regels van consumentenkoop, zoals aangegeven bij de Consumentenbond.

Wat zijn mijn rechten?

  • Bij een aankoop op afstand heb je - op de hieronder genoemde uitzonderingen na - altijd een wettelijke bedenktijd van 14 kalenderdagen. Binnen deze periode mag je een product aanmelden tot retour, na het moment van aanmelding van retour heb je 14 dagen de tijd om het product daadwerkelijk retour te sturen.
  • De bedenktijd gaat in op de dag nadat het product bij je is afgeleverd. Bij dienstverlening gaat de termijn in op de dag van het sluiten van de overeenkomst.
  • Als de verkoper niet voldoet aan zijn informatieplicht - zoals het geven van informatie over de wettelijke bedenktijd - is de bedenktijd 3 maanden. Deze informatie moet de verkoper bij het afgeleverde product geven, het is dus niet voldoende als hij dit op zijn website vermeldt.
  • Je kunt alleen aanspraak maken op de bedenktijd als je het product ongebruikt, onbeschadigd en in de oorspronkelijke verpakking kunt terugsturen. Je mag het product wel uit de verpakking halen om het te bekijken. Bij cd's, dvd's en video's mag je echter niet de verzegeling verbreken. Kleding mag je passen, maar je moet er wel netjes mee omgaan en van de originele verpakking voorzien.
  • Als je gebruik maakt van je recht op retour, heb je recht op teruggave van het totaal betaalde bedrag, inclusief de verzendkosten. De verzendkosten voor het terugsturen en het risico voor het terugsturen -  bijvoorbeeld voor eventueel zoekraken -  liggen bij jou.
  • De verkoper mag geen (administratie)kosten in rekening brengen voor het beëindigen van de overeenkomst of andere eisen stellen. Hij mag bijvoorbeeld niet eisen dat je een goede reden moet noemen voor het terugsturen.
  • De verkoper moet uiterlijk 14 dagen na beëindiging (ontbinding) van de overeenkomst het al  (aan)betaalde bedrag terugstorten.
  • De maximale wettelijke levertermijn bij een koop op afstand is 30 dagen. Deze termijn gaat in op de dag nadat je de overeenkomst hebt gesloten.
  • Als beide partijen akkoord gaan, kan een afwijkende levertermijn worden vastgesteld.
  • Op het moment dat de wettelijke levertermijn van 30 dagen wordt overschreden heb je het recht om de overeenkomst direct te beëindigen (ontbinden). Je hoeft de verkoper dan geen extra termijn te geven om alsnog te leveren.
  • Als het product (tijdelijk) niet leverbaar is, moet de verkoper je hiervan op de hoogte stellen.
  • Als de verkoper iets anders stuurt dan wat je besteld hebt - bijvoorbeeld een ander type of een soortgelijk product van een ander merk - en je wilt dat niet hebben, kun je dit binnen de retourtermijn terugsturen. In dat geval zijn de verzendkosten voor het terugsturen zijn voor rekening van de verkoper.

Uitzonderingen

Een aantal zaken vallen NIET onder de regeling 'koop op afstand'. De belangrijkste uitzonderingen zijn:

  • de koop van bijvoorbeeld blikjes, snoep of sigaretten uit een automaat, frikadellen uit de muur en treinkaartjes uit de kaartjesautomaat;
  • koop na telefonisch bieden op een veiling of bieden via een internetveiling;
  • financiële diensten, zoals het kopen van aandelen en opties;
  • reizen, hotels, vervoer, restaurants en vrijetijdsbesteding (bijvoorbeeld bioscoop- en musicalkaartjes);
  • het sluiten van een abonnement op kranten en tijdschriften;
  • een dienst die met jouw instemming al binnen de bedenktermijn geleverd wordt (bijvoorbeeld een abonnement voor mobiele telefonie);
  • je deelnamegeld aan loterijen en weddenschappen;
  • producten die snel kunnen bederven (bijvoorbeeld een taart) of verouderen;
  • een speciaal voor jou op maat gemaakt product (bijvoorbeeld een maatpak);
  • koop van producten die persoonlijk van aard zijn (bijvoorbeeld een voor jou uitgezochte stamboom).
  • als je een telefonische bestelling of een bestelling via internet doet bij een bedrijf dat zich niet richt op verkoop op afstand, bijvoorbeeld een telefonische bestelling bij een slager.

Bron: www.consumentenbond.nl

© 2011 - 2020 BIG MENS FASHION.NL | Herenmode | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel